צו הורות פסיקתי

בין 100 החברות המובילות לשנת 2021 - עו"ד דין לענייני משפחה

צו הורות פסיקתי הוא צו שיפוטי המעניק הכרה בהורות של אדם מסוים על הילד הביולוגי של בן/בת הזוג מאותו מין ללא צורך בהליך אימוץ וזאת במקרים בהם הילד נולד לתוך מערכת יחסים קיימת. חשוב לציין שצו הורות פסיקתי הוא פועל יוצא של היעדר חקיקה בנושא הורות חד מינית במדינת ישראל, ולכן, הוא מהווה את המענה החוקתי היחידי שלמעשה מאפשר לזוגות החד מיניים להביא ילדים ולהבטיח להם הכרה כהורים ללא צורך בהליכי אימוץ. יחד עם זאת, חשוב לציין שצו ההורות הפסיקתי ניתן אך ורק במקרים בהם לאחד מבני הזוג יש קרבה גנטית לילד ובהתאם להחלטת בית המשפט.

בני זוג רבים שלא יכולים להביא ילד לאוויר העולם בצורה “טבעית” פונים להליך פונדקאות ולתרומת ביצית, צעדים שעשויים להגשים עבורם את חלום גידול הילד. הבעיה היא שמעבר למורכבות הטכנית של התהליך, יש כאן צורך גם בהליך בירוקרטי שאינו פשוט כלל וכלל. עיקר הקושי הוא לקבל צו הורות פסיקתי, אשר למעשה בא להגדיר כי בני הזוג האמורים הם הוריו של הילד – וזאת על אף שאין ביניהם קשר גנטי. הנה כל מה שחשוב שתדעו על הצו החשוב הזה ועל האופן בו ניתן להשיגו.
 
צו הורות פסיקתי

צווי הורות לזוגות חד מיניים

צו הורות פסקתי הידוע גם בשם צו הורות לזוגות חד מיניים, נועד לתת מענה לזוגות חד מיניים באחד מהמקרים הבאים:

  • במקרים בהם מדובר בבני זוג גברים אשר הביאו ילד לעולם במסגרת הליך פונדקאות בחו”ל וזאת בתנאי שהתינוק נולד מזרעושל אחד מהם וכאשר שני בני הזוג רשומים כהוריו של התינוק בתעודת הלידה. 
  • במקרים בהם מדובר בבנות זוג אשר הביאו ילד לעולם מתרומת זרע אנונימית.

 
בשני המקרים, צו ההורות יינתן בהתקיים התנאים הבאים:

  1.  בני הזוג הינם תושבי ישראל מעל גיל 18 שאחד מהם טרם הגיע לגיל 54 
  2. בני הזוג מקיימים ביניהם קשר זוגי הכולל מגורים משותפים למשך תקופה מינימאלית של 18 חודשים טרם הגשת הבקשה 
  3.  היעדר רישום פלילי של בן/בת הזוג המבקש את הצו

שימו לב – צו הורות פסיקתי לזוגות חד מינים יינתן אך ורק במקרים בהם הילד נולד לתוך מערכת יחסים קיימת, כאשר במקרים בהם הזוגיות נוצרה לאחר לידת התינוק, בן/בת הזוג שאינו ההורה הביולוגי של הילד יידרש לפנות להליכי אימוץ.

חשוב לדעת: מרגע הנפקת צו הורות פסיקתי, ההורות המוצהרת בצו זהה להורות ביולוגית לכל דבר ועניין משפטי, ולכן, עניין ההורות אינה תלויה בקשר הזוגי של ההורה שלגביו ניתן הצו לבין ההורה השני (הביולוגי בדרך כלל). לפיכך, ביטול צו הורות פסיקתי אינו מתאפשר גם במקרים בהם בני הזוג נפרדו, כאשר התנאים למטרות ביטול צו הורות פסיקתי זהים לתנאים המובילים לביטולו של צו אימוץ. 

צו הורות לזוגות חד מיניים

הגשת בקשה לצו הורות פסיקתי - מה חשוב לדעת?

בכל הנוגע להגשת בקשה לקבלת צו הורות פסיקתי, קיימת חשיבות רבה לקבלת ייעוץ משפטי מקדים באמצעות עורך דין המתמחה בדיני משפחה בכלל ובהורות לה”טבית בפרט. הייעוץ המשפטי נועד גם לצרכי קידום תהליך הגשת הבקשה וגם לצרכי שמירה על מלוא הזכויות העומדות לרשות בני הזוג בכל הנוגע למימוש זכותם להורות. את הבקשות לצוי הורות פסיקתיים יש להגיש לבתי המשפט לענייני משפחה כ-60 יום לפני מועד הלידה המשוער ו/או בשלבים מאוחרים יותר של הלידה או לאחר הלידה, כאשר למועד הגשת הבקשה קיימת משמעות רבה בכל הנוגע לתחולה הרטרואקטיבית של הצו וזאת במידה ומדובר בבקשה לצו הורות של שתי נשים. במקרים של בקשות לצו הורות של זוג גברים, הצו יחול רק מיום הנפקתו ולא באופן רטרואקטיבי למועד הגשת הבקשה. לתחולה הרטרואקטיבית של הצו חשיבות רבה בכל הנוגע למימוש זכויות צו הורות בהיבט הסוציאלי. 

חשוב לציין שדיונים בנוגע לקבלת צו הורות פסיקתי מתקיימים בדלתיים סגורות במסגרת דיון בדלתיים סגורות בענייני להט”ב, כאשר השופט/ת המנהל/ת את הדיון רשאי לבקש תסקיר משירותי הרווחה ו/או לוותר על התסקיר בהתאם לנסיבות ועמידת בני הזוג בתנאים המקדימים לצורך קבלת הצו.חשוב לציין שבכל אותם מקרים בהם מדובר בלידת תינוק במסגרת הליך פונדקאות בחו”ל, בני הזוג יידרשו לבדיקה גנטית לצורך הוכחה גנטית בין ההורה הביולוגי ליילוד.

כמה עולה צו הורות פסיקתי?

בדומה לכל בקשה/תביעה אחרת המוגשת לבתי המשפט, גם הגשת תביעה בעניין צו הורות מחייבת אתכם לתשלום אגרה בהתאם לגובה האגרה הקבועה בחוק. בקשות להנפקת צו הורות פסיקתי מוגשות לבתי המשפט לענייני משפחה באזור מגוריכם, כאשר הבקשה חייבת להיות מנוסחת בהתאם לכללי הניסוח המשפטיים הנחוצים ולצורך כך מומלץ להסתייע בשירותי עו”ד לענייני צו הורות. שימו לב – עבור כל ילד בגינו אתם מבקשים את הצו, חייבת להיות מוגשת תביעה נפרדת.

כמה עולה צו הורות פסיקתי

הצעד המרכזי :תסקיר

התסקיר לא מתקבל בחלק הארי של המקרים אלא רק בחלק מן המקרים ובנסיבות מסוימות. המדובר הוא בהליך שבו ההורים הפוטנציאליים נפגשים עם עובד סוציאלי, שמספקת המדינה. העובד הסוציאלי לומד להכיר את המשפחה ומעניק חוות דעת הנוגעת להתאמת המשפחה לגידול ילד, כאשר השיקול העיקרי כאן היא טובתו של הילד.

יש לציין שבמספר מקרים ניתן צו הורות פסיקתי גם ללא התסקיר, וזאת כשבית המשפט משתכנע באותה התאמה: הסכם שעורכים בני הזוג לחיים משותפים או נישואין שלהם הם חלק מהגורמים שעשויים להגדיל לכך את הסיכויים. עם זאת, חשוב לסייג את הקביעה ולציין כי הוצאת התסקיר מהמשוואה אפשרי, אם בכלל, רק במקרה שבו ההליך הפונדקאי נעשה בחו”ל. בהליכים הנעשים בתוך גבולות ישראל לא ניתן לוותר עליו, נכון לנקודת הזמן הנוכחית.

צו הורות עורך דין

קבלת של צו הורות פסיקתי אינה מובנית מאליה כלל וכלל. בני זוג רבים שעושים זאת נדרשים לעבור דרך ארוכה מאד, שעשויה להימשך גם חודשים ארוכים. זו הסיבה בגינה מומלץ מאד להיעזר בשירותיו של עורך דין הבקיא בתחום, ורצוי מאד שכבר בנקודת ההתחלה.

משרד עורכי דין מתן חודורוב נחשב לאחד המובילים בתחום, כאשר הוא מעניק שירותים שונים בתחומי הפונדקאות והתא המשפחתי, יחד עם תחומים חשובים אחרים. המשרד מלווה את הלקוחות בכל עת ומתנהל בשמם אל מול הגורמים השונים הפועלים בשדה המשחק. מאחוריו שורה ארוכה של הצלחות מרשימות בתחום, כולל בקבלה מהירה של צו ההורות. 

אנחנו ב-מתן חודורוב משרד עורכי דין, עוסקים ומתמחים בתחום דיני המשפחה ותחום הורות להט”בית. לרשותנו, הידע והניסיון המשפטי בכל הנוגע למתן שירותי ייעוץ וסיוע משפטי להליכי פונדקאות בארץ ובחו”ל, תוך התמחות בהליכי הסגרת מעמד הורות והסדרת מעמדו של היילוד. לפרטים נוספים על השירותים המוצעים על ידינו בתחום צו הורות פסיקתי לזוגות חד מיניים אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן 

אולי יעניין אותך גם

הסכם הורות משותפת

הורות משותפת

בשנים האחרונות, יותר ויותר נשים וגברים מחליטים לאמץ מודל חדש להבאת ילדים לעולם במסגרתו הם אינם מחויבים לחיות בזוגות ו/או לקיים משק בית משותף על

קרא עוד
אימוץ ילדים

אימוץ ילדים

כאשר מדברים על תהליך אימוץ ילדים, מדברים למעשה על שני תהליכי אימוץ שונים, האחד מיועד למטרות אימוץ ילדים בישראל והשני מיועד למטרות אימוץ ילדים בחו”ל

קרא עוד
הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים

הסכם חיים משותפים הידוע גם בשם הסכם זוגיות, הוא למעשה הסכם משפטי לכל דבר ועניין המיועד לצרכי הסדרת נושאים ממוניים ונושאים נוספים הקשורים לתנאי השותפות

קרא עוד