הליך פונדקאות

בין 100 החברות המובילות לשנת 2021 - עו"ד דין לענייני משפחה

הליך פונדקאות בארץ או בחו”ל הוא תהליך במסגרתו האם הפונדקאית נושאת את העובר ברחמה מתוך כוונה מוצהרת למסור את היילוד להורים המיועדים מייד לאחר הלידה או בסמוך ללידה. בשנים האחרונות חל גידול מתמיד במספר הפניות להליכי פונדקאות וזאת לנוכח העובדה שקיימות תצורות שונות של משפחות הנדרשות לעבור תהליכי פונדקאות על מנת להביא ילדים לעולם, וביניהן: בני זוג נשואים ו/או ידועים בציבור המתקשים להשיג היריון או לשאת היריון, נשים יחידניות אשר אינן יכולות לשאת היריון, גברים יחידים המעוניינים להביא ילד לעולם ובני זוג גברים חד מיניים. אנחנו במשרד עורכי הדין מתן חודורוב, מאפשרים לכלל האוכלוסיות הנדרשות להליכי פונדקאות, להסתייע במגוון השירותים המשפטיים המוצעים על ידינו לצורך הסדרת הליכי פונדקאות בארץ או בחו”ל. שירותים אלו מיועדים גם להורים המיועדים במסגרת הליכי פונדקאות בארץ או בחו”ל, גם להורה המיועד במסגרת הליך פונדקאות לרווקים וגם לנשים המשמשות כפונדקאיות במסגרת הליכי פונדקאות בארץ.

הליך פונדקאות

הליך פונדקאות בארץ

תהליכי פונדקאות בישראל מתאפשרים בהתאם לתנאים השונים המופיעים בחוק ההסכמים לנשיאת עוברים אשר חוקק לראשונה בשנת 1996 ומאז נערכו בו מספר תיקוני חוק. על פי חוק זה, תהליך הפונדקאות בישראל מתאפשר אך ורק במסגרת מה שמכונה פונדקאות מלאה ו/או פונדקאות הריונית, כאשר בין הצדדים המעורבים בתהליך חייב להיחתם הסכם פונדקאות הנכנס לתוקף משפטי רק לאחר אישורו על ידי הוועדה לאישור הסכמים לנשיאת עוברים הממונה על הנושא מטעם משרד הבריאות. חשוב לציין שאישור ההסכם והליך הפונדקאות בישראל כפוף לעמידת הצדדים בכל התנאים המקדימים המופיעים בחוק. הסכם פונדקאות מאושר נמצא בתוקף למשך עד 18 חודשים מיום אישורו ו/או עד שישה סבבי טיפול של הפריה חוץ גופית, כאשר הארכת משך תקופת ההסכם, מחייבת פנייה מחודשת לוועדה.

חוק הסכמים לנשיאת עוברים )אישור הסכם ומעמד היילוד ( התשנ”ו – 1996) (להלן: “החוק”) מסדיר את נושא הליך הפונדקאות במדינת ישראל ומחייב לשם ביצוע ההליך את התקיימותם של מספר תנאים הקבועים בחוק;

  • א. הסכם בין ההורים המועדים לבין הפונדקאית ואישרורו על ידי הוועדה המוסמכת לכך (הוועדה מורכבת משבעה חברים; 3 רופאים ששנים מהם גניקולוגים, פסיכולוג קליני, עובד סוציאלי, נציג ציבור שהוא משפטן ואיש דת).
  • ב. על ההורים המיועדים להיות איש ואשה שהם בני זוג. משכך זוגות חד מיניים או יחידים / יחידות אינם עונים לקריטריונים שנקבעו בחוק ולא יוכלו לבצע הליך פונדקאות במדינת ישראל.
  • ג. האם הפונדקאית צריכה: (1) להיות אשה לא נשואה למעט מקרים חריגים. (2) האם הפונדקאית אינה יכולה להיות קרובת משפחה של אחד מההורים המיועדים (בהתאם להגדרת הקרבה המשפחתית שנקבעה בחוק). (3) האם הפונדקאית צריכה להיות בת דתה של האם המיועדת למעט חריגים.
  • ד. הזרע המשמש להליך הפונדקאות הנו של האב המיועד והביצית אינה של האם הפונדקאית.
  • ה. קיימת דרישה להצגת חוות דעת רפואית ופסיכולוגית המתייחסת להתאמתם של המעורבים בהליך וחוות דעת רפואית בנוגע למצבה הרפואי של האם המיועדת ולסיבות שבגללן פנו בני הזוג להליך הפונדקאות.
  • ו. גיל הפונדקאית 22-38.
  • ז. האם הפונדקאית לא עברה יותר משני הליכים.
  • ח. האם הפונדקאית נכנסה להריון בעבר וילדה ילד אחד לפחות, אך לא עברה למעלה משלוש לידות.
  • ט. באם האם הפונדקאית הנה גרושה קיימת תקופת צינון של 7 חודשים בטרם תוכל לקחת חלק בהליך.
  • י. קיימת תקופת צינון של שנה ממועד הלידה האחרון של האם הפונדקאית בטרם תוכל לקחת
  • חלק בהליך.
  • י’א. הפונדקאית אינה מעשנת כבדה ו/או משתמשת בסמים ובאלכוהול.

 

 חשוב לדעת: בחודש ינואר 2022 עודכן חוק ההסכמים לנשיאת עוברים ולראשונה בישראל נקבע בחוק כי תהליך פונדקאות בישראל יתאפשר גם לזוגות חד מיניים.


פונדקאות לרווקים

מי יכולה להיות להיות פונדקאית בישראל?

חוק ההסכמים לנשיאת עוברים המונהג בישראל קובע בין היתר את הקריטריונים בנוגע לשאלה מי יכולה להיות אם פונדקאית בארץ,  כאשר בין הקריטריונים המרכזיים נכללים התנאים הבאים: נשים בגיל 22 עד 38 אשר הינן במצב רפואי תקין, נשים שעברו לא יותר מ-4 לידות ושיש להן לפחות ילד אחד משלהן, נשים שלא עברו יותר מניתוח קיסרי אחד, נשים שעברו לידה של תינוק בריא ללא סיבוכים ובמועד ההיריון הצפוי במשקל לידה תקין וזאת לצד קריטריונים נוספים המופיעים בחוק בנוגע לזהותה של אם פונדקאית בארץ. רוצים לדעת יותר על התשובה לשאלה מי יכולה להיות פונדקאית במסגרת הליכי פונדקאות בישראל? אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר כאן לשיחת ייעוץ מקדימה. 

ההליך במדינת ישראל מתחלק לשני שלבים

בשלב הראשון –  יש לקבל אישור עקרוני של הוועדה המוסמכת לשם פתיחה בהליך הפונדקאות. 

בשלב השני –  על ההורים המיועדים לחפש אחר אם פונדקאית באמצעות פרסום פרטי ו/או משרד מתווך. לאחר מציאת אם פונדקאית על ההורים המיועדים לעבור, בין היתר, בדיקות רפואיות ובדיקות פסיכולוגיות. בהמשך על ההורים המיועדים לשכור את שירותיו של עורך דין הבקיא בתחום לשם ניסוח חוזה בין הצדדים וכן לשכור לאם הפונדקאית עורך דין שייצג אותה לפי בחירתה. 

בהמשך ולערך בתחילת השבוע ה-20 להריון של האם הפונדקאית, על ההורים המיועדים לדווח לפקידת הסעד הראשית על ההריון ועל תאריך הלידה הצפוי והאחרונה אמורה לסייע לבני הזוג להגיש הליך משפטי, שבסופו יקבלו צו הורות על הילוד בבית המשפט המוסמך לענייני משפחה. מיד לאחר קבלת צו ההורות על בני הזוג לפעול לרישום הילוד במשרד הפנים המקומי באזור מגוריהם. 

הליך פונדקאות בארץ

פונדקאות בחו"ל

תיקון החקיקה המאפשר למעשה תהליך פונדקאות בישראל לזוגות חד מיניים, עשוי לצמצם באופן משמעותי את היקף הליכי הפונדקאות בחו”ל. יחד עם זאת, חשוב לציין שהתהליך מיועד לכלל האוכלוסיות המנועות מקיומו של התהליך בישראל, לרבות, רווקים המעוניינים להביא ילד לעולם באמצעות אם פונדקאית ורווקות אשר אינן יכולות לשאת היריון מטעמים בריאותיים. במקרים אלו, ניתן ליישם את תהליך הפונדקאות באחת מהמדינות בהן הפונדקאות מותרת בחוק, כאשר לפני תחילת התהליך קיימת חשיבות רבה להיכרות עם התנאים והתקנות להליך הפונדקאות במדינת היעד. חשוב לציין שהעלות הכספית של הליך פונדקאות בחו”ל גבוהה מעלויות התהליך בישראל וזאת מכיוון שכל הטיפולים הנדרשים לאם הפונדקאית ממומנים באופן מלא על ידי ההורה המיועד, וזאת בניגוד לישראל בה חלק מהטיפולים ממומנים על ידי קופות החולים למערכת הבריאות הציבורית. 

פונדקאות בחו"ל

עורך דין פונדקאות - למי הוא נחוץ ומהם השירותים המוצעים על ידו?

עורך דין פונדקאות הינו עו”ד העוסק ומתמחה בדיני משפחה ובתחום הליכי פונדקאות בארץ ובעולם בפרט. שירותיו המשפטיים של עורך דין פונדקאות מיועדים לכל אילו מביניכם הנדרשים להתליך, בין אם אתם בצד של ההורים המיועדים ובין אם אתן בצד של האימהות הפונדקאיות. שירותיו של עורך דין פונדקאות, חולשים למעשה על כל ההיבטים הנלווים לתהליך פונדקאות בארץ ו/או בחו”ל, החל מהגשת בקשות לתחילת התהליך בארץ ובחו”ל, דרך הסדרת הסכם פונדקאות בין הצדדים המעורבים 

בתהליך ועד לליווי התהליך ברמה המשפטית והסדרת מעמדם של ההורים על היילוד והסדרת מעמדו של היילוד לעניין קבלת אזרחות ישראלית במקרים של פונדקאות בחו”ל. פועלו של עורך דין פונדקאות לאורך כל שלבי התהליך, נועדו לצרכי ייעול התהליך והבטחת קימו על פי ההסכם הנחתם בין הצדדים המעורבים בתהליך ולצרכי קידום אישור התהליך אל מול הוועדה הממונה על הנושא. במקרים בהם תהליך הפונדקאות מיושם בחו”ל, תפקידו של עורך הדין הוא ללוות את ההורים המיועדים להשגת כל המסמכים הנדרשים לצורך קיום ההסכם הנחתם מול האם הפונדקאית ולצורך הסדרת מעמד היילוד עם הגעתו ארצה. 

תהליך פונדקאות בישראל לזוגות חד מיניי

עריכת הסכם פונדקאות

כאמור לעיל, במדינת ישראל, הליך הפונדקאות הותר במסגרת מגבלות אותן קבע המחוקק הישראלי. התרת הליך הפונדקאות מתבצעת באמצעות עריכת הסכם פונדקאות בין הצדדים, לרוב,בין האם הפונדקאית לבין היחיד/ה או בני הזוג העתידים לקבל את התינוק לרשותם לאחר הלידה.

עריכת הסכם הפונדקאות בין הצדדים חייב להיות בעל אופי ותכנים המותאמים לחוק ההסכמים לנשיאות עוברים כפי שמונהג בישראל. הסכם זה נכנס לתוקפו רק לאחר אישורו על ידי וועדת האישורים הפועלת מטעם מדינת ישראל בכל הקשור להליך הפונדקאות.

משרד עורכי דין מתן חודורוב – המומחים לליווי תהליכי פונדקאות בארץ ובחו"ל כאן לשירותכם!

במידה וגם אתם מעוניינים להתחיל הליך פונדקאות בארץ או בחו”ל למטרות הבאת ילד לעולם, או לחילופין, במידה והינך אישה המעוניינת לשמש כאם פונדקאית, זה הזמן להכיר את מלוא זכויותיכם המוסריות, ההלכתיות והמשפטיות, כפי שהן באות לידי ביטוי במערכת המשפט הישראלי ובמערכת השיקולים של וועדת האישורים, המאשרת או פוסלת את הסכם הפונדקאות בישראל.

אנחנו במשרד עורכי הדין מתן חודורוב, עוסקים ומתמחים בתחום דיני המשפחה ובכללם תחום הפונדקאות ויישום תהליכי פונדקאות בארץ או בחו”ל. לרשותנו, ניסיון מעשי של למעלה מ-10 שנות עשייה משפטית בתחום הפונדקאות, כאשר היקף השירותים המשפטיים המוצעים על ידינו חולשים למעשה על כל ההיבטים הנלווים לתהליך מהרגע הראשון ועד השלמתו על הצד הטוב ביותר. לרשותנו, הידע המשפטי הנדרש לצרכי קידום תהליכי פונדקאות גם במסגרת פונדקאות לזוגות המתקשים להביא ילדים לעולם, גם במסגרת פונדקאות לרווקים ורווקות וגם לתהליכי פונדקאות של זוגות חד מיניים. 

אולי יעניין אותך גם

חלוקת רכוש בגירושין

חלוקת רכוש בגירושין

חלוקת רוכש בגירושין, מהווה את אחד מהנושאים המרכזיים הנידודים בכל הליך גירושין בהסכמה ו/או כזה המתנהל במסגרת ערכאות משפטיות, ובשני המקרים מדובר בנושא בעל השפעה

קרא עוד
משמורת משותפת ומזונות

משמורת משותפת

נושא המשמורת מהווה חלק בלתי נפרד בכל הליך גירושין עם ילדים, כאשר ההחלטה בנוגע לסוג ואופי המשמורת נקבע על ידי בית המשפט גם במקרים בהם

קרא עוד
חישוב דמי מזונות

משמורת משותפת ומזונות

החוק בדיני משפחה קובע כי כאשר בני זוג נפרדים ולהם ילדים מתחת גיל 18, אוטומטית הילדים נשארים בחזקת האם. הסיבות לכך הן פסיכולוגיות בעיקרן, בהתאם

קרא עוד