עריכת צוואה – האם ניתן לערוך צוואה?

בין 100 החברות המובילות לשנת 2021 - עו"ד דין לענייני משפחה

על פי חוק הירושה המונהג במדינת ישראל מאז שנת 1965, צוואה היא מסמך משפטי באמצעותו כל אדם רשאי לקבוע מה ייעשה ברכושו לאחר מותו, כאשר בחוק הירושה מופיעים גם הכללים לגבי סוגי הצוואות הניתנות לעריכה והתנאים לאופן עריכתן לצורך מתן תוקף משפטי.

צוואה הדדית

מדוע כדאי לכתוב צוואה?

עריכת צוואה היא זכות יסוד מוגנת במשפט הישראלי העומדת לרשות כל אדם לאורך כל חייו. במהלך החיים, כל אדם רשאי לעשות בצוואה כרצונו ואף לשנותה מספר פעמים בהתאם לרצונו, כאשר הנוסח האחרון שנערך מבחינה כרונולוגית שיימצא לאחר מות הצווה, הוא הנוסח המחייב על פי החוק. זכות זו מאפשרת לכל אדם להחליט מה ייעשה ברכושו לאחר לכתו מן העולם, ומכאן נובעת גם חשיבותה של עריכת הצוואה במהלך החיים.

באילו דרכים ניתן לערוך צוואה?

חוק הירושה בו מופיעים כלל התנאים לעריכת צוואה, מכיר בארבעה סוגי צוואות כדלקמן:

  • צוואה בכתב יד – מסמך צוואה הכתוב כולו בכתב ידו של המצווה
  • צאווה בעדים – צוואה הנערכת בפני שני עדים שאף אחד מהם איננו נמנה על היורשים המופיעים בכתב צוואה.
  • צוואה בפני רשות – צוואה הנרשמת על ידי שופט/נוטריון/רשם בעקבות אמירה בעל פה של המצווה.
  • צוואה בעל פה – צוואה הנערכת על ידי שני עדים לפחות ששמעו את דבריו של המצווה וערכו מעין זיכרון דברים לדבריו.

חשוב לציין שמבין כל סוגי הצוואות, צוואה בעדים היא הנפוצה ביותר ומומלץ שהיא תתבצע באמצעות עורך דין צוואה העוסק ומתמחה בנושא, וזאת על מנת להבטיח (בהיבט המשפטי) את קיומה לאחר מותו של המצווה.

עורך דין לענייני צוואה

מהי צוואה הדדית?

החוק הישראלי, באמצעות תיקון סעיף 8א  לחוק הירושה, שנכנס לתוקפו בתחילת אוגוסט 2005, מכיר בזכות העומדת לשני בני זוג בכל הנוגע לעריכת צוואה הדדית באמעצותה שני בני הזוג מורים מה ייעשה ברכושם המשותף לאחר לכתם מן העולם, כאשר נקבעו התנאים בכל הנוגע לשינוי הצוואה לאחר פטירת בן הזוג הראשון. חשוב לציין שבדומה לעריכת צוואה לגבי אדם יחיד, גם עריכת צוואה הדדית, חשוב שתעשה באמצעות עורך דין צוואה המתמחה בנושא על מנת להבטיח את חוקיותה ואת קיומה בבוא העת.    

האם מי שלא קרוב משפחה יכול להיכלל בצוואה?

כל אדם העורך מסמך צוואה רשאי להחליט מה ייעשה ברכושו לאחר מותו, כאשר עומדת לרשותו הזכות לצוות את רכושו לכל אדם או ארגון כזה או אחר. לפיכך, גם אנשים שאינם נמנים על קרובי משפחתו של המצווה, רשאים להיכלל ברשימת היורשים ו/או להיות היורשים הבלעדיים של המצווה לאחר לכתו מן העולם, וזאת במידה והם רשומים בכתב הצוווה כנדרש בחוק.

עורך דין לענייני ירושה

מה קורה במקרים בהם לא קיימת צוואה לאחר הפטירה?

חוק הירושה קובע למעשה שתי דרכים לפיהן מתאפשרת העברת הרכוש של אדם לאחר לכתו מן העולם ליורשיו, כאשר הדרך המומלצת ביותר היא “על פי צוואה” בהתאם למופיע לעיל. בכל אותם מקרים בהם לא נערכה צוואה על ידי הנפטר, הדרך השנייה לפיה נקבע זהות היורשים היא במסגרת מה שמכונה “ירושה על פי דין”. במצבים אלו, היורשים של הנפטר יכולים להיות בני זוג, בני משפחה מקרבה ראשונה, קרובי משפחה מדרגה שנייה ושלישית ואילך ובמקרים מסוימים גם המדינה.

לסיכום, עריכת צוואה מומלץ שתעשה באמצעות עורך דין המתמחה בדיני הירושה והצוואה, וזאת על מנת להבטיח לכל אחד ואחת מהמצווים שביניכם, שהצוואה תהיה חוקית ותעמוד בכל הדרישות המשפטיות בנושא.

מתן חודורוב משרד עורכי דין – עו”ד לכתיבת צוואה, מתמחה בעריכת צוואות מכל סוג, ומאפשר לכל אחד ואחת מכם לתכנן ולערוך את הצוואה בהתאם לצרכים האישיים שלכם. עריכת צוואה באמצעות משרדו של עורך הדין מתן חודורוב מבטיחה לכם עריכת צוואה בהתאם לכללים ולדרישות הקבועות בחוק, וכתוצאה מכך, לשלול לחלוטין מצבים עתידיים בהם צוואות מסוימות נפסלות בגין ליקוי כזה או אחר בעת עריכתן.

 
עורך דין לענייני משפחה - מתן חודרוב